Systemy AIRBAG

Pierwsze systemy poduszek powietrznych pojawiły się na początku lat 80-tych w pojazdach luksusowych. Wraz z rozwojem techniki oraz zmniejszaniem kosztów rozwiązań stosowanych w systemach bezpieczeństwa zaczęto je montować w pojazdach nie tylko luksusowych. W roku 1994 na rynku zagościły boczne poduszki powietrzne. Zależnie od założonego poziomu bezpieczeństwa mogą być one montowane zarówno na przednich jak i na tylnych siedzeniach, następnie powstały kurtyny powietrzne, rozciągające się wzdłuż bocznych okien. Kurtyny wspólnie z poduszkami bocznymi chronią pasażerów przed skutkami zderzeń bocznych. W chwili obecnej celem działań konstruktorów jest optymalizacja przebiegu wyzwalania i napełniania poduszek oraz sposobu, w jaki ciało pasażerów zanurza się w poduszki, tak, by jak najbardziej ograniczyć ryzyko powstania obrażeń ciała.

Poniżej prezentujemy przebieg zderzenia czołowego. Prędkość początkowa pojazdu wynosi 56 km/h. Z ilustracji wynika, że od chwili uderzenia w przeszkodę do całkowitego zatrzymania pojazdu upływa 150ms (0,15 sekundy). Nie trudno uzmysłowić sobie, że w tak krótkim czasie osoby będące w pojeździe nie mają czasu na jakąkolwiek reakcję, musi jednak zadziałać układ poduszek powietrznych. Sterownik AIRBAG, na podstawie danych zebranych z czujników przyspieszeń określa siłę i kierunek uderzenia, następnie podejmuję decyzję o uruchomieniu poszczególnych elementów. Na wypadek gdyby zderzenie uszkodziło akumulator pojazdu, przerywając dopływ prądu do sterownika AIRBAG umieszczono w nim kondensator magazynujący wystarczająco energii, aby dokonać potrzebnych obliczeń i zainicjować odpowiednie ładunki pirotechniczne. Nasz przykład pokazuje zachowanie kierowcy i pasażera w trakcie wypadku i tak:

  • 10 ms po rozpoczęciu zderzenia - następuje detonacja napinaczy pasów bezpieczeństwa kierowcy i pasażera
  • 15 ms - detonacja przednich poduszek powietrznych
  • 50 ms - kompletne napełnienie poduszki kierowcy
  • 60 ms - kompletne napełnienie poduszki pasażera
  • 80 ms - uderzenie kierowcy w poduszkę
  • 100 ms - uderzenie pasażera w poduszkę
  • 150 ms - poduszki spełniły swoją funkcję ochronną, następuje ulotnienie gazu
Dla uzmysłowienia sobie jak szybko wszystko się dzieje, na ilustracji widzimy również przebieg mrugnięcia okiem.

Wykonujemy kompleksowe naprawy układów poduszek powietrznych AIRBAG/SRS po wypadku tj. wymiana elementów, które tego wymagają, usunięcie zapisu CRASH DATA w sterowniku AIRBAG (w przypadku, gdy producent dopuszcza taką możliwość)

ECUtronic © 2016      inż. Michał Gawroniak      tel. 795-74-74-21 | 510-240-481            Ogólne warunki naprawy

Content